11 October 2012

Fiskefileter i provinsen

I apologise for this post being in Danish, but I simply can not explain this scenario to do it justice in anything but Danish......

Idag gik turen til Danmark. Første stop var Svendborg hvor jeg har boet en stor del af min barndom og hele min teenage tid.
Svendborg er en dejlig by. Desværre er den blevet lidt "udkants Danmark"-agtig. Forretninger lukker i massevis og der virker lidt dødt. Måske lægger man ikke mærke til det når man bor der, men når man kommer der et par gange om året så ser man nemt forskellene.
Idag var så også total ekstremt da vi besluttede os for at spise i Føtex, i bistro'en som det jo så fint hedder, men der er nu ikke meget fransk over det.
Vi bestilte fiskefileter med pomfritter som man nu gør og så satte vi os ned.
Jeg lagde ud med at fortælle børnene at tilbage i 1991 var der faktisk en kvinde der blev halshugget lige her hvor vi sad, men det troede ingen af ungerne på.
Det er nu ellers rigtig nok.
Nå, men det hele var sådan lidt kikset dansk film agtigt. Altså sådan en film som ikke får gode anmeldelser. Hr og fru Jensen fik dagens ret (mørbrad gryde), ved siden af dem sad et par hvor manden var i kørestol og konen skar maden ud for ham.
Derudover var der et helt bord med indvandrere/nydanskere kald dem hvad du vil der højrøstet diskuterede et eller andet (eller også snakkede de bare meget højt). Så var der 8 seks pensionerede damer der havde taget strikke tøjet med imens de nød et glas øl (og klokken var altså kun lige 13).
Så var der os med vores fiskefileter og bordet ved siden var optaget af Føtex's egen vagt der var godt igang med pasta salaten.
Det var lige før jeg fik knopper. Jeg ville så gerne være en af dem der syntes det var fedt at bo i provinsen, men det er jeg altså ikke. Og jeg må nok sige at sådan en tur i bistro'en gør INTET for at jeg skal få det anderledes.

3 comments:

mai-ling said...

I translated it.
how did your kids react to the fact a woman was beheaded there?

Unknown said...

They didn't believe me....

Unknown said...

Jeg ved lige hvad du mener, det hele bliver efterhånden så småt og snæversynet. Heldigvis er der flere der sørger for at der også er højt til loftet så det ikke er så trist i provinsen....og det passer, han skat halsen over på sin kone og jeg har ikke været det siden!